Digitaalinen disruptio osa 1 – isännöinti muuttuu, onhan isännöintiala mukana muutoksessa?

Isännöintiliitto julkaisi hiljattain tutkimuksen otsikolla ”Isännöintialan
digiselvitys 2016”. Tutkimukseen vastasi 61 isännöintiyrityksen johtoon kuuluvaa henkilöä ja 210 isännöitsijää. Kyselyn teemoina olivat:

  • Isännöinnin digitalisaation nykytila
  • Miten digi muuttaa isännöinnin arkea
  • Isännöintiohjelmistojen arviointi

Tutkimusten tulosten perusteella voidaan hyvinkin todeta, että digitaalisuus koetaan ennen kaikkea mahdollisuutena. Kaikki asioita ei varmasti vielä kukaan ymmärrä, mutta tahtotila on selkeä ja digitaalisuudesta toivotaan selvästi piristystä liiketoimintaan.

Ristiriitaiset fiilikset?

Tutkimuksen tulokset antavat toisaalta vähän ristiriitaisen fiiliksen digitalisaation ymmärryksestä. 81 % isännöitsijöistä väittää (kuva alla), että digitalisaation hyödyt ovat itselle selkeitä ja ymmärrettäviä. Tämä on todella kova väite ja itse en ainakaan pysty allekirjoittamaan tuota. Sähköpostin lähettäminen tai Excel taulukon täyttäminen ei todellakaan ole digitalisaatiota, tässä kohtaa on mennyt kyllä puurot ja vellit sekaisin.

81 % isännöitsijöistä väittää (kuva alla), että digitalisaation hyödyt ovat itselle selkeitä ja ymmärrettäviä.

suhtautuminendigitalisaatioon
Kuva: Ote Isännöintiliiton tutkimuksesta

Pitäisi toki päästä keskustelemaan näiden 170 isännöitsijän kanssa, jotta voisi ymmärtää miten he ovat ymmärtäneet kyseisen kysymyksen. Kysymyksen asettelu antaa aina vastaajalle mahdollisuuden ymmärtää kysymyksen, miten itse haluaa, mutta tässä kohtaa voisikin todeta isännöitsijöiden olleen väärässä (pahoittelut tästä). Kukaan ei vielä täysin ymmärrä mitä koko digitalisaatio tarkoittaa ja isännöitsijät eivät ole perinteisesti olleet niitä keihäänkärkiä kehittämisen osalta, joten tuskin ovat digitalisaationkaan osalta.

Asiakkaat eivät ole vielä valmiina digitaalisiin palveluihin?

Toinen mielenkiitoinen asia tutkimuksen osalta on se, etteivät isännöitsijät tai isännöintiyrityksen johtajat usko oman asiakaskunnan olevan vielä valmis digitalisiin välineisiin tai palveluihin.

suhtautuminendigitalisaatioon_johto
Kuva: Yritysjohdon vastauksia kyselyyn

Vain 25 % isännöitsijöistä ja 42 % isännöintiyrityksen johtoon kuuluvista uskovat asiakkaiden olevan valmiina esimerkiksi sähköisiin palveluihin (ks. kuvien viimeiset kohdat). Kilpailu- ja kuluttajaviraston teettämässä tutkimuksessa (Pankkipalvelut 2015, Kuluttajien näkemyksiä pankkien tarjonnasta sivu 16-17) käy kuitenkin selville, että 91 % pankkien asiakkaista omistaa verkkopankkitunnukset.

Verkkopankin käyttö oli yleisintä 30–54-vuotiailla, joista 98 prosentilla oli tunnukset. Vähäisintä käyttö oli 65–74-vuotiailla (78 %:lla tunnukset) ja 75–84-vuotiailla (49 %:lla tunnukset).

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimus vuodelta 2015

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuksen mukaan asiakkaat ovat todellakin jo valmiina erilaisiin digitaalisiin sähköisiin palveluihin. Jos asukkaat ja osakkaat käyttävät pankkipalveluita digitaalisesti, voidaan todeta sähköisten palveluiden olevan heillä jo hallussa.

Asukkaille ja osakkaille pitää luoda tarjontaa, mahdollisuus käyttää palveluita sähköisesti. Kyllä asiakkaat käyttävät palveluita, jos niiden sisältöön panostetaan niin isännöitsijän kuin johdonkin toimesta. Digitaalisuus pitäisi saada mukaan taloyhtiön strategiaan ja tätä kautta asukkaiden ja osakkaiden arkeen.

Isännöintiyrityksien johto toivoo tehokkuutta

Tutkimuksen perusteella isännöintiyrityksen johtoon kuuluvat toivovat digitalisaation parantavan tai tuovan lisää

  • Toiminnan tehokkuutta
  • Avoimuutta ja reaaliaikaisuutta
  • Kustannussäästöjä
  • Vuorovaikutusta ja kommunikointia
  • Liiketoiminnan kasvua
  • Oppimisen ja kehittymisen nopeutusta
  • Uutta liiketoimintaa

motivaattorit_digitaalisuuteen
Kuva: Isännöintiyrityksen johdon näkemys motivaattoreihin

Seuraavassa artikkelissa pureudun näistä kolmeen kohtaan vähän tarkemmin, jotta päästään kartalle, miten näitä asioita oikeasti voidaan muuttaa tai parantaa. Lokakuun lopussa pidetyssä Isännöinti Goes Digi -tapahtumassa näitä kolmea kohtaa käsiteltiin myös aika laajasti. Alla yksi kuvankaappaus omista muistiinpanoistani, puhujana tässä kohtaa oli Isännöintiliiton hallituksen puheenjohtaja Ilkka Saarinen.

isannointigoesdigi
Kuva: Muistiinpanoja Isännöinti Goes Digi tapahtumasta


Isännöinti Goes Digi

Isännöinnin on kuljettava nopeammin kohti digitaalisuutta, sillä asiakkaat ovat jo siellä. Isännöintiliitto järjesti jäsenyritysten johdolle ja avainhenkilöille Isännöinti goes Digi -tilaisuuden, jossa tarkasteltiin digitaalisen ja teknologisen murroksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia.

Kiitoksia kaikille järjestelyissä mukana olleille ja toivottavasti tämä perinne jatkuu myös tulevina vuosina 🙂

Disruptio

Nykykielenkäytössä disruptiolla tarkoitetaan ilmiötä, jossa esimerkiksi jokin uuteen teknologiaan perustuva innovaatio haastaa alan perinteiset toimintatavat. On puhuttu muun muassa digitaalisuuden aiheuttamasta disruptiosta.

One thought on “Digitaalinen disruptio osa 1 – isännöinti muuttuu, onhan isännöintiala mukana muutoksessa?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s